با حقه های حلقه آشنا شویم/شماره 2

[ad_1]

در فرقه حلقه اعتقاد بر این است که قربانی کردن برای اطعام نیازمندان اشکالی ندارد، اما اگر برای عقیقه یا سَر سلامتی کسی باشد کفر به شمار می رود.

به گزارش فرقه نیوز؛ در فرقه حلقه اعتقاد بر این است که
قربانی کردن برای اطعام نیازمندان اشکالی ندارد، اما اگر برای عقیقه یا سَر سلامتی
کسی باشد کفر به شمار می رود:


«اگر قصد ما از قربانی کردن گوسفند ، اطعام
مساکین و فقیران باشد ،از حق خود در طبیعت استفاده کرده ایم و کفر نیست ،

اما اگر به طور خرافی بین سلامت خود و
خون این حیوان رابطه برقرار کنیم و تصور ما این
باشد
که خون آن گوسفند بلاگردان ما می شود! و کشتن او منفعتی برای ما دارد ،به جهان
هستی هتک حرمت کرده ایم و کفر است و آلودگی به همراه دارد
. تصور کنید کسانی را که خون
گوسفند را روی پلاک ماشین،پیشانی نوزاد متولد شده و …می ریزند و این کار چقدر
آلودگی با هستی بانان را به همراه دارد.»(
جزوه ترم دو ص 102و جزوه ترم دفاعی)


اگر چه مالیدن خون بر ماشین و پیشانی نوزاد، کار شایسته ای نیست، اما
نمی توان به این بهانه موضوع قربانی و عقیقه کردن را تخریب کرد. ریختن خون برای
سلامتی، نه تنها کفر نیست بلکه مورد تأکید دین هم هست. قربانی کردن برای سلامتی
خرافه نیست بلکه دستور دین هست.


از روايات فهميده مي شود كه ذبح يا خون ريختن وقرباني كردن حيوان حلال
گوشت و تقسيم آن بين فقرا و نيازمندان و يا با آن گوشت غذا پخته شود به همسايگان،
اقوام و نيازمندان داده شود، عملي پسنديده و سنت است. از امام محمد باقر(ع) روايت
شده كه همانا خداوند دو عمل را دوست دارد، يكي اطعام و خوراندن غذا يا مهماني دادن
دوم خون ريختن يعنى ذبح گوسفند، شتر و يا هر حيوان حلال گوشت ديگر و توزيع گوشت
بين نيازمندان(1) هم چنين عقيقه كردن براي فرزندان يكي از سنت هاي مستحبي است كه
در روايات تأكيد زيادي بر اجرا و انجام آن شده است. عقيقه همانند صدقه دادن براي
حفظ سلامتي و رفع بلا از فرزندي است كه به خاطر او به اصطلاح خون ريخته مي شود،
يعني گوسفندي ذبح مي شود .اگر چه هر دو عمل(يعني خريد گوشت از قصابي و تقسيم آن
بين فقرا، و يا قرباني كردن حيوان حلال گوشت و توزيع گوشت آن) مطلوب و پسنديده است،
ليكن از روايات فهميده مي شود كه تأثير خون ريختن بيشتر از خريد گوشت و توزيع آن
است. چنان كه در روايات آمده است كه به جاي عقيقه كردن گوسفند جهت سلامتي فرزند،
نمي توان پول آن گوسفند و يا قرباني را به فقير داد، بلكه بايد عقيقه انجام بگيرد
يعني ذبح و قرباني بشود و گوشت عقيقه را پخته و مردم را به خوردن آن دعوت كنند. و
خوب است حداقل ده نفر را اطعام كنند(2)


آنچه در فرقه حلقه گفته می شود یک عوام فریبی آشکار است. آنها برخی از
مطالب را که خرافی هست را به همراه آن چه متن دین است می گویند تا مخاطب به خطا
افتاده و تصور کند قربانی کردن غیر از اطعام به هر عنوانی که باشد کفر به شمار می
رود و امر خرافی است.


پي نوشت ها:

1.
محمد باقر كمره‏اى‏، آداب معاشرت، ترجمه جلد شانزدهم بحار الانوار،
ناشر اسلاميه‏، ج‏1، ص 232
.

2.
شيخ طبرسي، الاداب الدينيه للخزانه المعينيه، ترجمه احمد عابدي، ص
306، ناشر زائر – قم
.




[ad_2]

لینک منبع

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *